《==== KLIK 2X TUTUP PAPARAN INI Button Close

NGO Angkara Gesa Jalan 'Susur Keluar' Flyover Bukit Ubi Segera Di Perbetulkan

loading...

KUANTAN: "Laluan susur keluar flyover Bukit Ubi mengundang bahaya dan ancam keselamatan orang awam", kata Penyelaras NGO, Angkatan Pembela Rakyat (Angkara), Mohd Shukri Mohd Ramli (foto) kepada PDO pagi ini.

Menurut beliau, aduan diterima daripada orang awam yang menggunakan laluan itu seetiap hari. Susulan itu, beliau bersama skuad terjah telah ke lokasi untuk melihat sendiri situasi yang berlaku. 

"Ternyata, ia wajar diperbetulkan. Saya melihat dengan jelas situasi bahaya yang boleh mengundang kemalangan pada bila-bila masa. Susur keluar itu adalah laluan utama orang ramai dari arah Jalan Haji Junid dan Jalan Lim Hoe Lek (Stadium Darul Makmur) ke Indera Mahkota). Selepas lampu isyarat mereka wajib melalui laluan susur itu untuk ke jalan utama dari arah Jalan Bukit Ubi (bandar)."


"Amat mengejutkan, susur keluar itu terlalu pendek dan jaraknya begitu bahaya dengan kenderaan yang datang dari arah flyover. Sewajarnya susur keluar itu diperbesar dan dipanjangkan, agar memberi keselesaan kepada orang ramai", katanya.


Difahamkan, lalaun itu juga sesak teruk apabila kenderaan dari laluan susur keluar itu perlu mengambil masa yang lama untuk masuk ke laluan utama. Tambahan pula, hanya terdapat dua lorong sahaja dari arah flyover. Bayangkan jika ada pemandu yang membawa kenderaan dengan laju, maka sudah pasti mereka yang mahu masuk ke laluan itu berhadapan dengan masalah. Akibatnya sesak teruk di kawasan itu.

"Pembinaan flyover Bukit Ubi yang menelan belanja jutaan ringgit itu, sepatutnya siap lebih awal berdasarkan jadual. Namun, warga Kuantan tetap berbangga atas kewujudannya. Namun, ia sepatutnya mengurangkan kesesakan jalanraya anehnya masalah lain pula yang melanda. Malahan kesesakan bertambah kritikal terutamanya pada waktu puncak", tambah Shukri lagi, sambil berharap ia diperbetulkan segera.

Katanya, NGO Angkara juga menerima beberapa aduan lain termasuk keadaan jalan di atas flyover yang beralun-alun dan menimbulkan situasi yang tidak selesa kepada ramai pengguna. "Apapun, kita berterima kasih atas pembinaan flyover pertama dalam bandar Kuantan yang menjadi mercu tanda ke bandar ini sekarang. Kelemahan yang berlaku wajar diberi perhatian kerana ia menjurus ke arah kebaikan untuk semua pihak", tambah beliau.


\
Sementara itu, difahamkan video yang dimuat turun dalam laman facebook beliau cmkterjah telah ditonton melebihi 11,000 kali oleh orang ramai dalam tempoh tak sampai 24 jam sejak ia dipaparkan. Berbagai komen yang dibuat, ada yang menyokong dan ada juga yang membantah. 




Semoga dengan teguran yangd ibuat oleh NGO ini dapat diberi perhatian yang sewajarnya oleh pihak yang bertanggungjawab. Kita tidak mahu berlaku kejadian yang tidak diingini barulah semua pihak mahu bertindak dan menyalahkan pihak-pihak tertentu. Justeru, sebelum apa-apa terjadi, perbetulkanlah demi keselamatan pengguna jalan raya yang sedang dan akan melalui laluan ini nanti.  #pahangdaily

0 Response to "NGO Angkara Gesa Jalan 'Susur Keluar' Flyover Bukit Ubi Segera Di Perbetulkan"

Catat Ulasan