《==== KLIK 2X TUTUP PAPARAN INI Button Close

B Complex

loading...

Vitamin B adalah kumpulan vitamin larut air yang memainkan peranan penting dalam metabolisme sel. Vitamin B dianggap sebagai vitamin tunggal, yang dirujuk sebagai vitamin B (kebanyakan orang merujuk kepada vitamin C). Kemudian kajian menunjukkan bahawa Vitamin B adalah vitamin kimia yang berbeza yang sering wujud dalam makanan yang sama. Secara umum, makanan tambahan yang mengandungi kesemua lapan Vitamin B dirujuk sebagai vitamin B kompleks.

Di antara kandungannya ialah :

-          Vitamin B1 (thiamine)
-          Vitamin B2 (riboflavin)
-          Vitamin B3 (niacin/niacinamide)
-          Vitamin B5 (pantothenic acid)
-          Vitamin B6 (pyridoxine/pyridoxal/pyridoxamine/pyridoxine hydrochloride)
-          Vitamin B7 (biotin)
-          Vitamin B9 (folic acid)
-          Vitamin B12 (cobalamins)

Fungsi Setiap Vitamin B

B1 (Thiamine)

Thiamine memainkan peranan penting dalam penjanaan tenaga daripada karbohidrat. Ia terlibat dalam RNA dan pengeluaran DNA, serta fungsi saraf. Bentuk aktif adalah koenzim yang dipanggil pirofosfat Thiamine (TPP), yang menukarkan pyruvate untuk asetil koenzim A (CoA) dalam metabolisma.

Akibat Dari Kekurangan

Kekurangan menyebabkan penyakitt beriberi. Gejala penyakit sistem saraf ini termasuk kehilangan berat badan, gangguan emosi, Encephalopathy Wernicke (persepsi deria pendengaran), lemah dan sakit di kaki, tempoh denyutan jantung tidak teratur, dan Edema (bengkak tisu badan). Kegagalan jantung dan kematian boleh berlaku dalam kes-kes maju. Kekurangan thiamine kronik juga boleh menyebabkan sindrom Korsakoff, satu psikosis memppunyai cirri-ciri seperti amnesia.

B2 (Riboflavin)

Riboflavin terlibat dalam pengeluaran tenaga untuk rantaian pengangkutan elektron, kitaran asid sitrik, serta katabolisme asid lemak (pengoksidaan beta)

Akibat Dari Kekurangan

Kekurangan menyebabkan ariboflavinosis. Gejala ini termasuk retak di bibir, kepekaan yang tinggi kepada cahaya matahari, keradangan lidah, dermatitis seborrheic atau pseudo-sifilis (terutamanya yang melibatkan skrotum atau labia major dan mulut) dan sakit tekak.

B3 (Niacin/Niacinamide)

Memainkan peranan penting dalam tindak balas pemindahan tenaga dalam metabolisme glukosa, lemak dan alkohol.

Akibat Dari Kekurangan

Kekurangan akan menyebabkan insomnia, lemah, kekeliruan mental, dan cirit-birit.

B5 (Phantotenic Acid)

Asid Pantothenic terlibat dalam pengoksidaan asid lemak dan karbohidrat. Koenzim A, yang boleh disintesis daripada asid panothenic, terlibat dalam sintesis asid amino, asid lemak, keton, kolesterol, phospholipid, hormon steroid, neurotransmitter (seperti asetilkolina) dan antibodi.

Akibat Dari Kekurangan

Kekurangan boleh menyebabkan jerawat.


Terlibat dalam metabolisma asid amino dan lemak; dalam sintesis neurotransmitter [7] dan hemoglobin, serta dalam pengeluaran asid nikotinik (vitamin B3)

Akibat Dari Kekurangan

Kekurangan boleh membawa kepada anemia, kemurungan, dermatitis, tekanan darah tinggi (hipertensi), dan pembedungan air.

B7 (biotin)

Biotin memainkan peranan penting dalam metabolisme lemak, protein dan karbohidrat. Empat enzim yang penting bagi proses sintesis asid lemak dari asetat, penguraian glukosa, metabolisma leucin, metabolism tenaga, asid amino dan kolesterol.

Akibat Dari Kekurangan

Kekurangan biasanya tidak menyebabkan gejala-gejala di kalangan orang dewasa tetapi boleh membawa kepada pertumbuhan terjejas dan gangguan saraf pada bayi. Kekurangan carboxylase berganda, satu kesilapan semula jadi metabolisme, boleh membawa kepada kekurangan Biotin walaupun pengambilan pemakanan Biotin adalah perkara biasa.

B9 (folic acid)

Asid folik bertindak sebagai co-enzim dalam bentuk tetrahydrofolate (THF), yang terlibat dalam pemindahan unit karbon tunggal dalam metabolisma asid nukleik dan asid amino. Ia juga diperlukan untuk pembahagian sel-sel normal, terutamanya semasa mengandung penting bagi pertumbuhan bayi. Folat juga membantu dalam erythropoiesis, pengeluaran sel darah merah.

Akibat Dari Kekurangan

Kekurangan di kalangan wanita hamil boleh menyebabkan kecacatan kelahiran. Pengambilan asid folik sering disyorkan semasa mengandung. Penyelidik telah menunjukkan bahawa asid folik juga boleh melambatkan kesan berbahaya pada otak.

B12 (cobalamins)

Terlibat dalam metabolisme sel karbohidrat, protein dan lipid. Ia adalah penting dalam pengeluaran sel-sel darah di dalam sum-sum, sarung saraf dan protein tulang.

Akibat Dari Kekurangan

Kekurangan boleh menyebabkan kehilangan ingatan. Ia adalah yang paling mungkin berlaku di kalangan orang tua.


Kepentingan B Complex terhadap tubuh kita :

·         Membantu untuk mengekalkan kesihatan tisu otak yang sihat, saraf, kulit, mata, rambut, hati dan mulut, serta otot di dalam saluran usus gastro.

·         Merupakan nutrient anti-tekanan yang terlibat dalam penghasilan tenaga dan berguna untuk kemurungan dan stress.

·         Diperlukan untuk pembentukan darah bagi  mencegah anemia.

·         Membantu untuk mengelakkan dari sawan, epilepsy serta membantu mengatasi keletihan dan ketagihan makanan.

·         Membina rambut yang sihat dan mencegah uban.

·         Membantu dalam merawat alergi, menyembuhkan luka, mengawal penyakit jantung dan hiperaktif.

·         Membina tindak balas imun, mencegah kemandulan, masalah haid, multiple sclerosis, gangguan saraf, skizofrenia, membantu fungsi seksual , kesukaran penglihatan, masalah kehilangan berat badan, dan melindungi terhadap keracunan plumbum.


Sumber :



http://en.wikipedia.org/wiki/B_vitamins

0 Response to "B Complex"

Catat Ulasan