《==== KLIK 2X TUTUP PAPARAN INI Button Close

Apa Itu Pigmentasi?

loading...

  • Apa itu pigmantasi

Pigmentasi adalah perubahan warna kulit seseorang yang disebabkan adanya penyakit atau perubahan warna yang lebih gelap (hyperpigmentation) atau lebih terang dengan perkataan (hypopigmentation).

Penyebab utama hiperpigmentasi adalah peningkatan jumlah melanin, substansi tubuh yang bertanggungjawab terhadap tampilan warna kulit (pigmen). Memang ada kondisi tertentu yang mempengaruhi jumlah melanin menjadi meningkat, seperti kehamilan atau penyakit Addison (penurunan fungsi kelenjar adrenal). SPaparan sinar matahari yang berterusan juga diduga sebagai penyebab utama hiperpigmentasi. Konsumsi obat-obat tertentu, seperti golongan antibiotik atau amiodarone, chloroquine dan quinacrine menjadi faktor terjadinya hiperpigmentasi.


Salah satu contoh dari hiperpigmentasi adalah melasma (chloasma). Kondisi ini ditandai dengan adanya flek kecoklatan yang berada di wajah. Melasma biasa terjadi pada perempuan hamil dan dikenali sebagai "mask of pregnancy." Umumnya melasma pada masa kehamilan akan menghilang secara beransur-ansur.
  
  • Apa itu Kolagen?
Kolagen adalah sejenis protein.  Ia menghubungkan dan menyokong tisu-tisu badan yang lain, seperti kulit, tulang, tendon, otot, dan tulang rawan. Ia juga menyokong organ-organ dalaman dan walaupun hadir dalam gigi. Terdapat lebih daripada 25 jenis kolagen yang secara semulajadi berlaku di dalam badan.  Serat kolagen adalah penting dalam menyumbang kepada struktur luar sel. Sesetengah orang merujuk kepada kolagen sebagai gam yang memegang badan bersama-sama. Tanpanya, badan akan agak literal dan seolah runtuh.

Selalunya, kolagen dibincangkan dalam berhubung dengan kulit. Ia berfungsi dengan keratin untuk menyediakan kulit dengan kekuatan, fleksibiliti, dan daya tahan. Walau bagaimanapun, umur orang, degradasi kolagen berlaku, yang membawa kepada kedutan. Oleh itu, ia adalah bahan penting bagi mereka yang mencari cara-cara untuk melawan kesan ketara penuaan pada kulit. Sesetengah profesional penjagaan kulit sebenarnya menasihatkan orang ramai mengenai cara-cara untuk merangsang pengeluaran kolagen dalam sel kulit.


  • Kenapa Kolagen?

Setiap orang memerlukan kolagen untuk memberikan tulen asid amino yang diperlukan untuk kesihatan kulit, rambut, kuku, sendi dan tisu-tisu lain yang akan rosak disebabkan oleh radikal bebas – molekul yang tidak stabil yang telah diwujudkan apabila badan menggunakan oksigen.  Bersama-sama dengan Vitamin C, badan anda memerlukan kedua-dua asid amino hyderoxy untuk menghasilkan serat kolagen yang berkualiti. Walau bagaimanapun, apabila badan anda diberi protein lain, ia tidak akan mengeluarkan sebagai serat kolagen yang banyak kerana apabila asid tepat mentah yang diperlukan untuk membuat kolagen hadir.  Faktor  umur, badan anda menghasilkan kurang amino asid (blok binaan protein) yang diperlukan untuk membuat kolagen-kualiti kolagen dalam kulit anda, sendi dan lain-lain kawasan tubuh anda lemah.
Penurunan kolagen akan berlaku apabila umur semakin meningkat dewasa dan mengakibatkan kulit mula menampakkan garis-garis penuaan dan kulit muka akan mudah berjeragat, kusam dan tidak bermaya. Oleh itu bagi menangani masalah kulit yang bermasalah ini, penggunaan kolagen yang tepat dan berkesan amatlah diperlukan.


Collagen Powder


Shaklee Collagen Powder merupakan suplemen kolagen hebat yang mengandungi 4,000mg proprietari RSS (Red Snapper Scale) Collagen, kolagen yang berkualiti tinggi dan tulen yang diekstrak daripada sisik ikan merah. Kolagen bermolekul sangat ringan Shaklee, kira-kira 1,000 Dalton, dapat diserap dengan mudah oleh badan dan dapat membantu kepada peningkatan sintesis kolagen pada lapisan dermis dengan berkesan.
Tujuh bahan utamanya termasuk, ekstrak biji benih Camellia japonica, ekstrak Pfaffia, kolagen ikan, ekstrak kerang-kerangan, Lactobacillus acidophilus, vitamin C dan vitamin B yang digabungkan untuk meningkatkan keberkesanan kolagen RSS dan menyokong kecantikan anda dari dalam ke luaran.
Shaklee Collagen Powder mudah larut dengan minuman dan makanan kegemaran anda. Setiap hidangan dipek di dalam satu uncang untuk memudahkan anda menggunakannya secara segera pada bila-bila masa dan di mana saja.
Bukan utk tujuan kecantikan kulit saja, Collagen Powder ni juga membantu untuk fungsi-fungsi lain:
Mencantik dan menyuburkan rambut -  Kandungan kolagen dalam lapisan korium merupakan bekalan nutrisi kepada epidermis dan rambut. Kekurangan kolagen menyebabkan rambut kering dan bercabang.
Mencantikkan kuku – Kurang kolagen boleh menyebabkan kuku kusam dan mudah patah.
Menegangkan payudara – Ini pasti disukai semua.. syhhhh!
Menguatkan tulang – Masalah osteoporosis dan kekejangan kaki adalah berpunca darpadai kehilangan kolagen yang membentuk 80% daripada jumlah kepadatan tulang sedangkan kehilangan kalsium, magnesium dan fosforus hanya 20%. Jadi kita perlukan kolagen untuk tulang yang sihat.


Energizing Soy Protein & Sustained Release Vita C 500mg

Energizing Soy Protein Shaklee mengandungi 22 jenis asid amino dan ia adalah satu-satunya produk di pasaran yang menyediakan 9 asid amino penting yang tidak boleh dihasilkan oleh badan manusia. Ia adalah sesuai untuk semua peringkat umur – tua atu muda.
Protein kacang soya adalah dua kali lebih dari daging, 4 kali lebih dari telur, 12 kali lebih dari susu. Ia juga rendah lemak, rendah kolesterol dan mudah diserap oleh badan manusia.
Faedah Energizing Soy Protein Shaklee yang utama:

Kekal Muda – Asid Amino membina otot manusia, kuku, rambut, darah, organ, kulit, kelenjar, 50,000 jenis protein, 20,000 jenis enzim dan lain-lain. Pengambilan Energizing Soy Protein Shaklee adalah kunci untuk mengekalkan kulit muda dan otot serta memastikan kita sentiasa bertenaga.

Hormon Berasaskan Tumbuhan Semulajadi – kacang soya adalah tumbuhan yang hanya kaya dalam isoflavon yang sama dengan fungsi hormon wanita. Ia membantu dalam mengurangkan paras kolesterol dan mencegah osteoporosis dan penyakit jantung.

Memulihkan Fungsi Prostat Lelaki - genistein dalam kacang soya telah membuktikan bahawa ia mempunyai keupayaan untuk menghalang pertumbuhan dan mencegah sel kanser daripada merebak. Ia memusnahkan radikal bebas dalam sel-sel kita sebelum radikal bebas bermutasi DNA sel-sel menjadi sel-sel kanser. Ia juga menjaga rahim dan ovari, kitaran haid dan prostat.

Kulit berseri dan anjal – Merangsang regenerasi kulit dan otot, memulihkan kedutan, sebagai anti-penuaan, mengembalikan keserian kulit dan kelembutan-lembutan otot, sekali gus mempercepatkan pemulihan luka danmenghilangkan parut.

Pemberi tenaga segera – Membekalkan tenaga segera dan meningkatkan sistem imun, dengan itu ia memulihkan keletihan, migrain, insomnia dan tekanan gejala yang berkaitan seperti kemurungan, kebimbangan, ketakutan, dll.

Memulihkan Pigmentasi – Melambatkan proses uban, rambut gugur, masalah keadaan rambut, pigmentasi, freckles.

Memperbaiki Memori – Menguatkan ingatan, kecergasan, keupayaan seksual, dan sebagainya.



Merupakan antikoksidan yang berfungsi untuk melindungi antioksidan lain. Ianya juga bertindak melambatkan proses kerosakan oleh radikal bebas yang menjadi punca kemusnahan kolagen serta masalah kulit kering, kedut serta garis penuaan.Vitamin C juga bertindak melindung dan membaiki kulit. Selain itu, Vitamin C adalah bahan utama dalam sintesis kolagen.membonjol keluar ia mengganggu dan menyebabkan membran di sekitarnya membengkak, terasa sakit, perit, gatal dan berdarah. Buasir terjadi disebabkan oleh terlalu tinggi tekanan dalam darah di bahagian rektum, menyebabkan dinding vena darah teregang atau 'memberi' dan membonjol. Kadangkala ia boleh pecah, terutamanya sewaktu meneran.

Buasir dalaman
Lazimnya, buasir ini tidak terasa sakit dan gatal kerana ia terletak jauh ke dalam rektum. Buasir dalaman tidak merbahaya tetapi meneran dan gangguan dari laluan najis semasa membuang air besar boleh mencederakan permukaan buasir yang getas dan menyebabkannya berdarah. Anda akan terlihat titisan darah yang berwarna merah cerah pada kertas tisu atau di mangkuk tandas. Jika keadaan ini berlaku anda perlu mendapat bantuan perubatan, kerana darah tersebut mungkin datang dari sumber lain seperti ketumbuhan atau kanser kolorektum.

Buasir luaran
Buasir jenis inilah yang selalu kita dengar mengakibatkan gejala-gejala seperti sakit, pedih dan gatal di dubur. Jika buasir ini tersepit (bekalan darah akan terputus), bekuan darah akan terjadi di dalamnya menyebabkan ia terasa amat sakit. Gejala-gejala beginilah yang menyebabkan buasir jenis ini memerlukan perhatian dan rawatan perubatan. Apabila sahaja salur darah vena rektum teregang atau memberi dan terjadinya buasir adalah sukar untuk ia dibuang atau ditanggalkan sepenuhnya. Buasir ini akan berulang kembali walaupun dengan tekanan atau bebanan yang lebih ringan berbanding dengan yang dahulunya.
Kombinasi kedua-dua produk ini mampu merawat masalah kulit anda selain ia mencantikkan kulit dan meratakan warna kulit tubuh badan anda.

0 Response to "Apa Itu Pigmentasi?"

Catat Ulasan